محل تبلیغات شما

نخستین تعریف توسعه در این چارچوب این چنیین ارائه شده بود:
 

نوعی تغییر اجتماعی که در آن ایده های تازه برای افزایش درآمد سرانه و ارتقای سطح زندگی از طریق روش های مدرن تولید و بهبود وضعیت سازمان اجتماعی به یک نظام اجتماعی داده می شود.

راجرز ویژگی های یک نوآوری را که بر نرخ اقتباس آنها اثر می گذارد به شرح زیر دسته بندی کرده است:

امتیاز نسبی
سازگاری
عدم پیچیدگی 
آزمایش پذیری
مشاهده پذیری
به نظر راجرز ناهمرنگی (تفاوت های افراد در حال کنش) و همرنگی(شباهت ها) در پذیرش یا عدم پذیرش نوآوری تاثیر دارد.راجرز در تحلیل نشر نوآوری و یا اشاعه هر ایده تازه عناصر عمده زیر را شناسایی کرد:

نوآوری
ارتباطات از طریق کانال های مشخص (ارتباط جمعی یا میان فردی)
در بین اعضای نظام اجتماعی
به مرور زمان
فرآیند تصمیم نوآوری

تصمیم نوآوری، فرآیندی ذهنی است که طی آن فردی یا واحدی دیگر تصمیمات را مورد تصویب قرار می دهد. این فرآیند مرکب از پنج مرحله می باشد:

آگاهی - مواجه با نوآوری
اقناع یا علاقه - شکل گیری نگرش نسبت به نوآوری
تصمیم یا ارزشیابی - فعالیتی که به قبول یا رد نوآوری منتهی می شود
اجرا یا آزمون - استفاده از نوآوری
تثبیت یا پذیرش
راجرز با تقسیم افراد یا دیگر واحدهای تصمیم گیری از نظر نرخ انتقال یک نوآوری پنج طبقه اقتباس گر را مشخص می کند. مطالعات متمرکز بر نوآوری از این حکایت دارد که میان گروه های پذیرنده نوآوری از نظر خصوصیات فردی، رفتار رسانه ای و موقعیت در ساختار اجتماعی تفاوت های عمده وجود دارد.

این پنج گروه عبارتند از:

منابع کنکور دکترای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

نظریه انتشار نوآوری / راجرز شومیکر

چگونه یک پرسشنامه علمی تنظیم کنیم ؟

نوآوری ,های ,اجتماعی ,راجرز ,یک ,پنج ,تفاوت های ,از نظر ,یک نوآوری ,از طریق ,نوآوری از

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

روزهای بی ستاره دزفول نو